קידום אתרים במנועי חיפוש (קרוי לעיתים גם קידום אורגני או פרסום אורגני) הוא מגוון הפעולות המתבצעות במטרה לשפר את מיקומי דפיו של אתר אינטרנט בתוצאות החיפוש של מנועי החיפוש לביטויי החיפוש המבוקשים על ידי שוקי היעד של האתר, כדי להביאם לראש התוצאות במנוע החיפוש.
עבודת קידום האתר מתפצלת על פי יעדי האופטימיזציה:
- SEO (ראשי תיבות של Search Engine Optimization) היא אופטימיזציה לדרישות מנוע החיפוש שנבחר, שמרביתן טכניות וגלויות לחלוטין ועוסקות בתיקון שגיאות בוני האתר מבחינת מבנה האתר, ניקיון הקוד של דפיו ותקינות ההנחיות השונות של בונה האתר למנוע החיפוש; תיקון תקלות שמתרחשות במהלך פעילות האתר; התאמת האתר לשיפורים ושכלולים בטכנולוגיית האינטרנט וכו'. זהו מקצוע טכני מובהק, שמהותו אגירת כמה שיותר פרטים של ידע טכני והשימוש הנכון בו. מרכיב נוסף של SEO הוא פחות טכני ועוסק בתוכן האתר, בחלוקה נכונה של קטגוריות דפים ותתי-קטגוריות, החשיבה כאן עוסקת בשיבוץ מילות מפתח רלוונטיות בתוכן שהוא מתאים לנושא האתר ובנוי בצורה נגישה, קריאה, מתומצתת ובהירה.
- אופטימיזציה לדרישות משתמשי מנוע החיפוש שנבחר. קל לומר שדרישות מנוע החיפוש זהות לדרישות המשתמשים בו – לקבל בצמרת תוצאות החיפוש את תוצאות החיפוש הכי רלוונטיות, מדורגות על פי הסדר היורד של הרלוונטיות שלהן, כאשר הרלוונטיות משקפת את מה שהתכוונו המשתמשים לקבל כאשר שאלו את ביטוי החיפוש הנתון.
- אופטימיזציה לדרישות בעל האתר. במשך שנים אופטימיזציה לדרישות בעל האתר הושגה בעלות המזערית על ידי "בניית קישורים" מלאכותית, משמע, בניגוד לדרישות מנוע החיפוש וגם בניגוד לדרישות משתמשי מנוע החיפוש. גוגל מחליפה את השיטה הזו בהדרגה, בכל פעם על קבוצת ביטויי חיפוש נוספת
- התפתחות שיטות הקידום וההתמודדות מולן
במנועי החיפוש הישנים, הוספת אתר הייתה נעשית ידנית על ידי מנהל אתר האינטרנט בדף רישום שבו הוא הוסיף את כתובת האתר. צוות אנושי או "זחלן" (Crawler) היה בודק מה רשום בתגי המטא של העמוד, וכך קובע את הרלוונטיות של העמוד לחיפוש שנעשה (On-Site Factor). כאשר מנהלי האתרים נחשפו לשיטה, הם דאגו לשתול בתגי המטא מידע רב ולא-רלוונטי, כך שגם חיפושי מילים שאינן רלוונטיות לעמוד יובילו אליו. עקב כך, שכללו מנועי החיפוש את אלגוריתם האינדוקס שלהם.
מנועי חיפוש חדשים יותר לא הסתמכו רק על תגי המטא של העמודים השונים, אלא גם על פרמטרים נוספים כמו כותרת הדף, שם התחום, שמות קובצי האתר והיררכיית העמודים באתר. בנוסף, התחשבו המנועים בתגי HTML נוספים – טקסט מודגש, כותרת בעמוד ומאפייני תמונה. כמו כן, מנועי החיפוש השתמשו בקבוצות מילים, כך שחיפוש המילה "סרט" יביא לאתר המכיל סרטים, תמונות וכדומה. למעשה, לא היה בשיטה החדשה שיפור מכוון של ממש, והשליטה נותרה עדיין בידי מנהל האתר.
- זמן טעינת האתר- שכיום נקראים על ידי גוגל כרכיבי רשת בסיסיים (Web Vitals) ומתחלקים ל 3 פרמטרים מרכזיים (LCP FID CLS)
- איכות התוכן בדף ותדירות עדכונו
- איכות וערך תוכן האתר בכללי (הדומיין)
- השיטות הישנות – On-Site Factor ו-Off-Site Factor
- נתוני שביעות רצון הנאספים מתוצאות החיפוש
- חיבור מאובטח HTTPS
- מאגרי ישויות פופולריים שמהם גוגל מושכת נתונים
- משך השהייה באתר וגלישה בדפים נוספים בו
- מיקומים גאוגרפים של המחפשים
- היסטוריית החיפוש של המשתמשים
- ידידותיות האתר למשתמשי מובייל
- שאילתות החיפוש שהגולש מקיש
- הטכנולוגיה שבה הגולשים מחפשים (חיפוש תמונות, חיפוש קולי וכו)
- מעל ל-200 סיגנלים נוספים שרובם סמויים ואותם אפשר רק לשער.