אחד האתגרים הגדולים ביותר שבפניהם ניצבים מקדמי חנויות וירטואליות הוא התמודדות עם חיפוש מסונן באתר מבחינת השפעתו על קידום אתרים אורגני. המטרה היא לאזן בין נוכחות טובה בגוגל וחוויית משתמש איכותית באתר עצמו. המקדמים נאלצים להתמודד עם הבעיה בשני תזמונים שונים: הראשון והקל יותר קורה כאשר הם מייעצים בשלב בניית האתר. השני מתרחש כאשר הם מקבלים חנות וירטואלית לקידום כשהחיפוש המסונן כבר קיים.
חיפוש מסונן (Faceted Search) באתרים גדולים הוא לא שם של סרט אימה (למרות שהוא יכול לעשות סיוטים לכל מקדם אתרים). המושג ידוע גם בתור ניווט מסונן וכשאני אומר “ידוע” אני מתכוון לכך שזהו השם שהגדרנו לו תוך כדי סיעור מוחות באנגורה מדיה. בכל מקרה, הכוונה היא לסינון מוצרים לפי סיווגים שונים. ניקח לדוגמה אתר של מותג איפור כלשהו שהחליט למכור את כל מוצרי האיפור האפשריים ממגוון חברות שונות. כדי שהגולש ימצא בקלות מה שהוא מחפש, נוצר הניווט המסונן. כך שאם מדובר במשתמש שמחפש ליפסטיק אדום ומבריק של לוריאל, מדובר ב-3 רמות אפשריות של סינון:
אם להיות קטנוני אז לא ממש מדובר בחיפוש אלא בניווט באתר שמבוסס על חיפוש. מבולבלים? לא נורא, ככל שתעמיקו לקרוא כך זה יהפוך למובן יותר.
ניקח דוגמה נוספת: נניח שאתם מעוניינים לערוך מסיבת רווקים לחבר. אתם מחפשים לו צימר בצפון עם ג’קוזי. החבר קשור מאוד לכלב שלו והוא לא מוכן להשאיר אותו לבד בבית. לכן עליכם למצוא באתר מסוים את כל הצימרים בצפון שכוללים ג’קוזי ושבעליהם מאפשרים כניסה לבעלי חיים. במקרה כזה, אני מעוניין ביצירת ניווט נוח לגולש, ולא על ידי יצירת האופציה להקליד את רצף המילים הזה “צימר בצפון עם ג’קוזי שאפשר להגיע אליו עם בעלי חיים”, אלא על ידי הגעה ישירה לדף המתאים באמצעות סינון פרמטרים. מנועים פנימיים של אתרים הינם לרוב בעייתיים ולא תמיד יעילים – ולכן, חיפוש מנווט (לא, זה לא סרט ההמשך לחיפוש מסונן) במקרים רבים יהווה את האופציה הנוחה והמהירה ביותר לשימוש.
על אף שהוא מהיר, יעיל ונוח, חיפוש מסונן עשוי ליצור מצבים שיפגעו בקידום האתר:
חשוב להבין: בעת שימוש ב-Ajax אתם עלולים לחסום דפים שעליהם יש נפח חיפוש משמעותי. במקרים מסוימים 3-4 רמות סינון עלולות להיות מבוססות על נפח חיפוש משמעותי. אם תמנעו לגמרי היווצרות כתובות URL לא תוכלו לשתף את רמות הסינון בפייסבוק או לשלוח אותן למישהו במייל.
הפתרונות המוכרים יחסית למצב שהצגתי לא יתאימו לכל אסטרטגיה של קידום אתרים ולכן אני מציע שני פתרונות אלטרנטיביים:
הפתרון הזה מתאים במקרה שהקודם הוא בלתי אפשרי ליישום. במקרה כזה צריך לקדם את את הביטוי הרצוי כמאמר בתוך הבלוג של האתר. המשתמש יגיע למאמר ומשם ינווט לסיווג עצמו. התגעגעתם לליפסטיק? גם אני לא, אז ניקח דוגמה אחרת. יש לכם אתר שמציג את כל התקליטנים בארץ? יופי. אתם רוצים להציג למשתמשים רשימה רק של תקליטנים בצפון? תכתבו בבלוג שבאתר מאמר שיקודם על הביטוי “תקליטן לחתונה בצפון”. שלבו שם כמה תמונות של תקליטנים בצפון ו/או צרו קישור לרמת הסינון החסומה לגוגל וכך תצליחו לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה. כך גם אפשר לנווט דרך החיפוש המסונן באתר וגם ניתן להגיע לסינון דרך גוגל. אומנם זה ידרוש עוד קליק, אבל כידוע, כל עוד אפשר להגיע לכל מקום באתר מדף הנחיתה האורגני ב-2-3 קליקים, עדיין מדובר בחוויית משתמש טובה.
אשמח לשמוע את דעתכם על הפתרונות האלטרנטיביים שהצעתי. מוזמנים לטקבק על האופן באו אתם בחרתם לטפל בבעיה באתרים שאתם מקדמים.