כיום יותר ויותר בעלי עסקים קטנים וגדולים כאחד, מבינים שללא נוכחות עקבית ברשת החיפוש של גוגל, הרי שהם מחמיצים נתח נרחב של פניות חדשות, עסקאות, לקוחות ורכישות. כפועל יוצא, גם העסקים הקטנים ביותר, מתהדרים נכון להיום באתר משלהם ומשקיעים הון תועפות בקידומו הן באמצעות שיווק ממומן והן באמצעות שיווק אורגני.
למרבה הצער, מטבע הדברים שרבים מבעלי העסקים אינם בקיאים בעולמות הקידום ואינם מודעים למשמעות העלויות הנלוות. כאן במאמר הבא, נפרק את עלות קידום האתר לגורמים, ונסביר האם באמת חייבים להשקיע הון תועפות כדי להגיע לעמוד הראשון.
ההבדלים בין קידום אורגני לממומן
ראשית כל נתעכב על הבדל משמעותי שקיים בין שני אפיקי קידום בגוגל: קידום אורגני, קרי קידום שמטרתו שהאתר יופיע בצורה טבעית בתוצאות החיפוש, וקידום ממומן, כלומר קידום שבו אנחנו משלמים לגוגל ומופיעים באופן מידי בעמוד הראשון.
קידום אורגני: מדובר בסדרה של פעולות שמבוצעות על אתר הלקוח מדי שבוע, ובאופן עקבי על פני חודשים רבים. המטרה היא "לשכנע" את גוגל כי האתר המדובר הוא הרלוונטי ביותר להופיע באופן טבעי בעמוד הראשון בביטויים רלוונטיים, וזאת על פני המתחרים. מדובר בעבודה שלא רואים את פירותיה באופן מידי, אך כשהתוצאות מגיעות, הצמיחה העסקית בהחלט מורגשת.
קידום ממומן: לעסקים שאין להם זמן להמתין עד להופעה טבעית בעמוד הראשון, ישנה האפשרות לשלם לגוגל עבור כל הקלקה על מודעה ממומנת. מודעה זו מופיעה בעמוד הראשון באופן מידי והיא איננה מותנית בעבודת קידום, כי אם בניהול קמפיין ממומן נכון.
פירוק מחיר הקידום האורגני לגורמים
קידום אורגני בגוגל מצריך ממקדם האתרים לבצע סדרה של פעולות מדי שבוע וכך בעקביות גם מדי חודש. העבודה כוללת:
יצירת תוכן לאתר: הקמת תכנים שיעלו לאתר באופן עקבי מדי, וכך יאותתו לגוגל כי מדובר באתר שמתעדכן בצורה תכופה עבור הגולשים שלו. מבחינת גוגל וכלל מנועי החיפוש, זהו רמז עבה לכך שהאתר פועל באופן יפה ומסודר להגיש לגולשים שלו מידע חיוני נוסף. לכן, כחלק מעלויות הקידום הרי שמקדם האתרים משלם עבור כותבי תוכן חיצוניים שיכתבו את התכנים הנדרשים.
"דיגום" האתר: קידום אתרים הוא הרבה פעמים דיגום אתרים. האתר צריך להיות מותאם באופן מדויק לדרישות והנחיות האיכות של גוגל. ככל שהאתר עונה על יותר הנחיות, כך הוא זוכה ביותר נקודות. לא פעם, מספיקה עבודה מקצועית ונקייה של מקדם שיסדר אתר וותיק מתחילתו ועד לסופו, כדי שהוא לפתע יזנק במיקומים וירשום הצלחות נהדרות. סכום זה משולם עבור המקדם עצמו.
בניית קישורים: חלק חשוב מעבודת הקידום היא בניית קישורים לחיזוק סמכות האתר בגוגל. מבחינת מנועי החיפוש, הם רואים באתר א' שמקשר לאתר ב', כאילו ואתר א' "המליץ" על אתר ב'. נושא זה דורש משא ומתן מול מנהלי ובעלי אתרים, ובין היתר גם רכישת מאמרי אורח בתשלום.
מה ניתן לעשות כדי להוזיל עלויות בקידום אורגני?
לקידום אורגני מחיר הנקבע על-פי מידת התחרותיות והצורך באינטנסיביות כדי לרשום תוצאות בפרק זמן סביר. כך למשל, קידום אתרים לעורכי דין מצריך יותר עבודת תוכן פנימית ויותר עבודת קישורים מאשר קידום אתר של מתחם משחקי מציאות מדומה.
אז אם האינטנסיביות עולה, וכך גם המחיר, הרי שאתם כבעלי עסקים יכולים לעשות את הפעולות הבאות כדי להוזילן:
האם ניתן להוזיל את עלויות הקידום הממומן?
כאן המקום להתמקחות הוא מעט שונה; חלק מן התקציב מופנה אל עבר גוגל עצמם. גוגל הם בהחלט לא גורם שניתן להתמקח עמו שכן המחיר הוא פר הקלקה על מילה. יכולה להיות מילה שעלותה היא שקל אחד בודד ואפילו מספר אגורות, ויכולה להיות מילה שתעלה עשרות שקלים ואף קצת למעלה ממאה.
לכן, בתחומים תחרותיים מאוד, הרי שבעלי עסקים המבקשים להשקיע בקידום ממומן, חייבים לקחת בחשבון כי מדובר בהוצאה גבוהה יותר ובה מרחב הגמישות הוא קטן יותר.
עם זאת, ניתן להתמקח באשר לעלויות הניהול של הקמפיין הממומן. ישנן חברות המציעות חבילה כוללת של קידום אורגני וממומן במחירים אותם תמצאו לגבוהים יחסית. אם תבצעו הפרדה בין מקדם אתרים שייקח על עצמו את מלאכת הקידום האורגנית, ומנהל קמפיינים שייקח על עצמו את הגזרה של הקידום הממומן, הרי שלפניכם האפשרות להתמקח על עמלת הניהול ולהוזיל באופן ניכר את העלויות.