Skip to content
דף הבית » בלוג בניית אתרים קידום אתרים » הפתרון של גוגל לתקרת הזכוכית: אלגוריתם לקידום נשים – TheMarker

הפתרון של גוגל לתקרת הזכוכית: אלגוריתם לקידום נשים – TheMarker

גוגל מקדמת גיוס נשים – אבל הנשים הבכירות נדחקות הצידה ■ בינתיים, האלגוריתם עובד אבל רק בדרגים הנמוכים
בגוגל, המידע הוא המלך. כעת מקווה החברה כי האלגוריתמים הידועים שלה יוכלו לפתור את אחת הבעיות הקשות של עמק הסיליקון: כיצד לגייס ולעודד קריירה של יותר נשים. גוגל נחשבה כמקום בו נשים פרחו, אך היא רוצה להתחרות עוד יותר על מיעוט הנשים העובדות במגזר הטכנולוגיה.
בכירים בחברה חוששים כי יותר מדי נשים נשמטות בתהליך הגיוס, ואינן מקודמות בשיעור דומה לגברים. לכן פיתחה החברה אלגוריתמים שיאתרו באיזה שלב החברה איבדה נשים, וינסו להמליץ מה כדאי לעשות כדי לשמר אותן בחברה. צעדים פשוטים כמו פגישה עם נשים בחברה בעת הראיון, או הארכת חופשות לידה, מניבים תוצאות – לפחות בקרב הדרגים הנמוכים.
אך נשים בכירות בחברה איבדו ממעמדן. מאז התמנה לארי פייג' למנכ"ל החברה, וביצע ארגון מחדש בגוגל, נשים נדחקו אל מחוץ למעגל הקרוב שלו, וקודמו פחות. עם נשים אלו נמנתה מריסה מאייר, שעזבה בחודש על מנת לעמוד בראש יאהו, לאחר שנדחקה הצידה בגוגל. "היה שלב בגוגל בו היה צוות הנהגה נשי חזק", אמר בכיר לשעבר בגוגל שביקש לשמור על עילום שם על מנת לשמר יחסים עסקיים. "היום זה השתנה".
מאייר, בת 37, היתה המהנדסת הראשונה בגוגל, וניהלה את תחום הפעילות הרווחי ביותר של החברה, חיפוש, במשך שנים. אך ב-2010 קיבלה תפקיד חדש, שרבים ראו בו הורדה בדרגה, ולאחר מכן היא הוצאה ממעגל היועצים המצומצם של פייג'. מעגל היועצים הצטמצם מ-15 אנשים בתקופת המנכ"ל אריק שמידט, מתוכם 4 נשים, ל-11 אנשים, מתוכם אישה אחת, בניהולו של פייג'. האשה הנותרת היא סוזן ווצ'יסקי, האחראית על פרסום בגוגל. גם כמה גברים יצאו מהמעגל במסגרת השינויים. מבין 7 אנשים שפייג' מינה לעמוד בראש תחומי מוצר בשנה שעברה, ווצ'יסקי היא האשה היחידה.
מקורבים לפייג' אומרים כי מגדר לא שיחק תפקיד בהחלטותיו. "לארי התמקד במוצרים מסוימים, ומי שעמדו בראש תחומים אלה החלו לדווח לו ישירות – במקרה הם היו גברים", אמר לזלו בוק, האחראי על כוח אדם בגוגל. בגוגל עדיין יש נשים בכירות, בהן ראש מחלקת שיווק, לוריין טוהיל, ומנהלת המשרדים בוושינגטון, סוזן מולינרי. מבין 10 דירקטורים בגוגל, 3 הן נשים.
"זה מקום מאוד תומך בנשים", אומרת ווצ'יסקי, גיסתו של סרגיי ברין, שייסד את גוגל יחד עם פייג'. "המייסדים הבינו שטוב להחדיר בתרבות הארגונית כבר בתחילת הדרך". נשים בתפקידים פחות בולטים אומרות כי אף שמאכזב שנשים עוזבות, הן לא מרגישות חוסר הערכה כלפיהן בארגון. "דברים לא ממש השתנו בדרגים הנמוכים בחברה", אמרה עובדת אחת בגוגל.
אחרים אומרים כי המחסור בנשים בכירות בגוגל משקף את תרבות התכנות הגברית בעיקרה. פייג' מעדיף אנשי מוצר כמוהו, ופחות אנשי עסקים, ובגוגל, מרבית מהנדסי המוצר הם גברים – כמו ברבות מחברות הטכנולוגיה.
הנשים נדחקות מעולם המחשוב
גוגל אינה היחידה שמתקשה במשיכה של נשים, קידומן והשארתן בחברה. מספר הנשים העובדות במשרות מחשוב בארה"ב צנח ב-8% מאז תחילת המילניום, לשיעור של 25%. מספר הגברים במשרות מחשוב טיפס ב-16%, לפי נתוני לשכת העבודה האמריקאית (BLS). יותר ממחצית הנשים בחברות טכנולוגיה גדולות עוזבות באמצע הקריירה, אך חצי מהעוזבות נותרות במשרות טכנולוגיות, ועוברות למגזר הפרטי או לסטארט-אפים, מה שלדברי קתרין אשקרפט, מעיד כי משהו בתרבות של החברות הגדולות דוחק אותן החוצה, חוקרת בכירה במכון הלאומי לנשים וטכנולוגיית מידע בארה"ב.
מייסדי גוגל גייסו את ווצ'יסקי, מאייר ואת ג'ן פיצפטריק, כיום סגנית נשיא בגוגל, בשלב מוקדם. הם האמינו כי אם כבר יהיו כמה נשים בחברה, יצליחו לגייס יותר נשים, סיפרה ווצ'יסקי. היא היתה בהיריון כאשר גוייסה, והמייסדים הבטיחו לה סבסוד הטיפול בילדים. הטבה זו עדיין קיימת בגוגל, כמו גם תקציב נוסף של 500 דולר לארוחות טייק-אווי למשך 5 חודשים לאחר הולדת תינוק חדש לנשים, ו-7 שבועות לגברים.
בינתיים, גוגל ממשיכה גם באיסוף המידע על מנת לשפר את המצב. לדברי בוק, התוצאות מובחנות, מחוץ לדרגים הבכירים. שליש מכוח העבודה בגוגל הן נשים. הנתונים של גוגל הראו למשל כי נשים רבות לא עוברות את שלב הראיון הטלפוני. הסיבה היתה שנשים אינן מנפנפות בהישגיהן, ולכן המראיינים לא העריכו אותן טוב ביחס למרואיינים גברים. כעת מבקשת גוגל מהמראיינים לפרט את תשובות המועמדות. גוגל גילתה כי נשים שרואיינו רק על ידי גברים, נטו יותר לא לקבל את הצעת העבודה. כעת, נשים פוגשות גם נשים אחרות בתהליך הגיוס. התוצאה: גוגל מגייסת יותר נשים.
ברגע שגויסו, נראה היה כי נשים בתפקידים טכניים לא קודמו באותו שיעור כמו גברים. בגוגל, עובדים מציעים את עצמם לקידום, אך הנתונים הראו כי נשים עושות זאת פחות. לכן, כעת נשים בכירות בגוגל עורכות סדנאות לעידוד נשים להציע עצמן לקידום, והן מקודמות בשיעור דומה לגברים. גוגל אף הפחיתה את שיעור העזיבה של נשים לאחר לידה ב-50%, באמצעות הארכת חופשת הלידה והגדלת השכר בתקופה זו מחלקי למלא.

source

כתיבת תגובה