למרות האמור לעיל, אין איסור גורף על הפעלת האתר באופן פאסיבי (בעצם אי-הפסקתו) בשבת. אתרים רבים של ארגונים דתיים וחרדים פועלים בשבת: בחדרי חרדים, כיכר השבת ואפילו הפורטל של חב"ד.
הבעיה של השבתת אתר בשבת מחריפה אף יותר אם מחשיבים את כל 50 השעות (בערך) בהן השבת אורכת בגלל הפרשי הזמנים על פני הגלובוס.
קידום אתרים בשבת
בעלי אתרים שומרי שבת רבים מוצאים עצמם בבעיה לא פשוטה. הם רוצים לסגור את פעילות האתר בשבת, אבל אם יעשו כן, גוגל יוריד אותם בדירוג. אם גוגל ינסה 'לזחול' ולאנדקס את האתר בשבת, הוא ימצא שכל הדפים אינם קיימים. מבחינת גוגל זו בעיה. מנוע החיפוש מסיק שיש בעיה באתר והוא לא אוהב אתרים 'בעיתיים'. אם התופעה חוזרת על עצמה, והיא תחזור על עצמה כל שבת וחג, הרי שבוודאות גוגל ישלח את האתר לעומק תוצאות החיפוש.
יש תופעות מאד יחודיות בישראל, זו כנראה אחת מהן. הבעיה כל כך יחודית שלא נמצא לה פתרון חד וחלק שיספק גם את המחמירים וגם את דרישות הקידום של האתר בגוגל.
פתרונות אפשריים
1. אם בעל האתר מסכים לכך, ניתן להשבית בשבת את העמודים שיוצרים הכנסה לאתר. אלו יהיו עמודי הפרסומות והעמודים שדורשים התחברות של הלקוח. עמודי הפרסומות נהיים לבנים (כמו פורטלי החדשות בימי הזיכרון), ואופציית הקניות מתבטלת. כך בעל האתר לא יעבור עבירה של עשיית רווח בשבת.
גוגל איננו מאנדקס עמודים אלו ולכן לא אמורה להיות בעיה מבחינת SEO. זהו בעצם הפתרון הכי טוב מבחינת הקידום האתרים ולכן מי שיכול לעמוד בו מבחינה הלכתית – מרוויח.
2. הודעת סגירה בשכבת על. זוהי למעשה סגירה של האתר כלפי הגולשים, כאשר הוא עדין רץ ברקע מבחינת מנוע החיפוש. זהו פתרון שאולי יעבוד אבל הוא עדיין מסוכן.
אם גוגל יזהה את הסקריפט שחוסם גלישה כסקריפט מזיק, הוא יודיע בתוצאות החיפוש שהאתר סגור. מאד לא מומלץ לסנן את החסימה לפי IP כי אז גוגל באמת יבין שמנסים לעבוד עליו – מציגים לו אתר שאיננו גלוי לרוב הגולשים ואף אחד לא אוהב את מי שמנסה לעבוד עליו…
3. הפתרון הכי טוב מבחינת סגירת האתר הוא השימוש בסטטוס קוד 503. זהו הקוד בו משתמשים בזמן שהאתר מושבת לצורך שדרוג או תיקון באגים. קוד 503 בעצם אומר למנוע החיפוש שהאתר סגור זמנית ועליו לחזור יותר מאוחר.
האם פעולה זו פוגעת בקידום האתר? יש דעות לשני הצדדים. מי שטוען שכן אומר שגוגל יבין באיזה שהוא שלב שמשהו כאן לא בסדר. גוגל אולי ישאל את עצמו: 'כל שבוע אתם סוגרים את האתר לשדרוג ל25 שעות?! וכל זה דווקא בסוף השבוע?!". אולי יש משהו בחשש הזה, קשה לדעת. אולי כרגע אין לו הצדקה ובעתיד דווקא תהיה.
בקרב קהילת המקדמים עונים לטיעון הזה על ידי ציטוט של ג'ון מולר מגוגל שהשיב ישירות על השאלה בפורום הרשמי של גוגל. הוא המליץ על הפתרון של קוד 503. אה, כן, זה גם היה ב2013 שבמונחי SEO זה נצח.
קידום אתרים בגוגל נסמך הרבה על ניסוי וטעיה ולכן נסיון בתחום הוא מאד חשוב. אני חייב להודות שקידום אתרים שומרי שבת בגוגל הוא משימה שעוד יש מה לחדש בה. הצגתי כאן את מה שידוע ומקובל בקרב מקדמי אתרים. יש עוד כמה כיוונים להם צריך לתת זמן ולראות כיצד הם עובדים, אל תצפו שאחשוף כאן את כל הסודות והרעיונות. זוהי בעיה ידוע ומי שמצליח לקדם אתרים שומרי שבת מפתח גם את השיטות שלו. אם מציעים לכם קידום לאתר שומר שבת, דרשו לראות נסיון ספציפי של המקדם עם כמה אתרים כאלו שמקודמים טוב.
בינתים, למקדמים אני ממליץ לעשות את אחד משני הדברים:
1. לדבר אל ליבו של בעל האתר ולהראות לו את אתר חב"ד למשל שנשאר פעיל בשבת (עם בקשה מפורשת אל לב הגולש שלא לגלוש בו בשבת). ניתן לבקש מבעל האתר ללכת לעצת רב ולהסביר לאותו רב שסגירת האתר בשבת תגרום לו פגיעה וודאית בפרנסה.
2. בשבת סגירת דפים בקוד 503 ובשאר ימות השבוע – לדאוג לקידום מקצועי.
שתהיה לכולנו פרנסה טובה.